МИСИРЛИ АХМЕТ

МИСИРЛИ АХМЕТ
  • Изпълнител:

    Мисирли Ахмет

  • Стил:

    етно

  • Държава:

    Турция

  • Населено място:

    Анкара

Мисирли Ахмет, роден през 1963 г. в, Турция е виртуозен перкусионист – свирач на дарбука. Името, което му дават родителите е Ахмет Ълдъръм.
Дори и за свикналото с разнообразието от ритми и синкопи ухо на балканеца, изпълненията му са впечатляващи и незабравими. Първото визуално впечатление е за чувствителна и изваяна ръка, за дълги и тръпнещи пръсти, които сякаш рисуват музика. Ритмичните му импровизации увличат слушателя в образност, в която се плискат пенещи се вълни, разнася се грохот от смрачено небе, ромоли живот в летен ден, прекъсван от синкопите на птици. Но освен тези „програмни“ значения, които слушателят усеща, той е увлечен в митичен свят, в който властва грохотът на тимпани, ритъма на дарбуките и тъпаните, и изтръгнатите от тях фантастични фигури, като онези въртящи се дервиши, безплътни и вълнуващи видения…
Музиката на Мисирли, това е особена ритмична полифония, която включва тембри и влияния от турската и арабска, от индийска, африканска, латино и джаз музика… Когато музицира сам понякога музикантът подлага остинатна мелодия, върху която реди невероятно изобретателните си импровизации. Но не тя ориентира жанрово слушателя. Целият ритмичен порядък е подчинен на усещане за стуктурна жанрова организация, която прави от тази вакханалия, музикална творба.
Това е свят, в който дори и тишината звучи и е организирана ритмично. Изпълнението е виртуозно, но и органично като ритъма на сърцето или дишането…
Ахмет Мисирли започва да свири на дарбука на 17 години. Както сам определя, „инструментът е нещо като тъпан на рамка“. /В българския народен инструментариум такава характеристика носи името „тарамбука“/. Свири в турския стил „дарбукаин.“ В семейството му няма музиканти, затова се упражнява сам. Седем години той усвоява възможностите на инструмента, като възприема живот, типичен за музикантите в Анкара по това време.
Неспокойният му и търсещ дух го насочва към Франция и Египет, където се учи от майсторите на табла. Усъвършенства турския стил в свиренето и тръгва към Египет за индивидуални занятия, защото Египет се слави като родина на митичните майстори на перкусиите.
В този период развива уникалната си техника, известна като „стила на разцепените пръсти“. Този вид музициране, който е негов патент, позволява изпълнения в изключително бързи темпа.
В Египет в началото го наричат Ахмет ел Турки /Ахмет турчина/, но след оформяне на особения му стил, става известен като Ахмет Миширлъ /Ахмет от Египет/. Ахмет казва, че е бил съвсем обикновен музикант преди Египет. Смята, че там „намира смисъла на съществуванието си“, открива ритъма като жизнено утвърждаващ принцип на битието. Живее в обгърнатата от пустинята долина на Нил, в Кайро и непрестанно се усъвършенства. Остава в Египет години и работи с известни музиканти и певци като Омар Хайрат, идолът Мохамед Фуад, Фехти Саламах и др.
В интервю за „Тудей,с Заман“ Мисирли казва: „Открих моята техника още преди да отида в Египет, но я разработвах и усъвършенствах постепенно. Египтяните свиреха толкова съвършено, че можех да просъществувам само с мой собствен стил… Реакцията, която предизвиках, ме насърчи повече от всичко. Най-добрите майстори на инструмента бяха стреснати от моя стил и това бе обещаващо… Те ме подкрепиха, приеха ме за един от тях.“
През 1991 г. се присъединява към състава „Шаринат“, с който участва в турнета в Европа и Близкия Изток. През 1992 г. пак в Египет записва първия си албум „Ориенталски танци за перкусии“.
За няколко години се връща в Турция, където участва в концерти и прави записи с много турски музиканти. През 1997 г. участва за първи път в Истанбулски джаз фестивал.
През 1999 г. отново е в Египет, където усъвършенства нова техника за свирене на „ дехол“ – „голямата табла на пустинята Синай.“ Създава Синайския ансамбъл, с който обикаля Израел и Испания. Страната му харесва и се мести да живее там. Работи за усъвършенстване на стила фламенко и записва два албума-„Мел де Кабра“ и „Дъ Сърч“.
През 2003 г. в рамките на проекта Медимузес, спонсориран от ЕС, представлява Турция на Първата международна перкусионна конференция /среща на перкусионисти/ в Тунис, посетена от музиканти от цялото Средиземноморие. Записани са серия албуми от средиземноморските „гранд майстори“, а Мисирли е удостоен с признанието да запише почетен албум и с него получава титлата „МАЙСТОР“. По това време получава и Награда за лидерство, присъждана всяка година.
Започва периодът, през който изнася семинари по цял свят, но записва и няколко солови албума. Усеща потребност от училище по ударни инструменти в Турция. През 2007 г. създава в Истанбул Училище по ритъм „Галата“, в което привлича ученици от различни националности. Тук в три групи, разделени, според нивото на възможностите си, учениците изучават богатството на етно ритмите в Турция, ритмичните поредици от света, както и безбройните ритмични комбинации, разработени от Ахмет Мисирли. Особено внимание се обръща на импровизацията…
Мисирли участва в концерти из цяла Европа. Смята за връхна точка в досегашната си кариера албумът, записан с Карлос Беневан и сътрудничеството си с Анджелина Акбар в шоуто „Бах по ориенталски“. С обич си спомня и за концертите с фламенко китариста Томатито…
Днес името на Мисирли е сред най-големите и талантливи музиканти, които включват в жанровата си палитра цялото богатство от етно до джаз, олицетворение на балканския фюжън, който успешно събира цялата музика на света.